De la ASE la succes în agricultură de nișă. Cum a reușit Ionel Burtea

Ionel Burtea nu știa nimic despre agricultură până când și-a pornit afacerea. Astăzi vinde vin de mure în marile lanțuri din retail sub brandul Abund Berry.

Am discutat cu Ionel la emisiunea “Ziua Zero” despre evoluția afacerii sale și cum a pornit cu un hectar de fructe de pădure, iar acum se dezvoltă și în direcția producerii și distribuției de miere de albine sau suc de cătină. A început fără să știe nimic despre agricultură și a investit înainte să scoată profit.

 

“În 2015 am plantat primul hectar. Am găsit nișa aceasta de fructe de pădure văzând că nu există plantații mari în România. Singurele plantații mari erau ale companiilor străine, dar nu pentru piața din România. Până acum doar se exporta din România.”, spune Ionel Burtea fondatorul Abund Berry și Melarium.

A cumpărat terenul și a investit 10.000 de euro în material săditor și utilități. Spune că, în total, investiția inițială nu a trecut de 20.000 de euro. Plus că a făcut-o pentru a testa piața, una pe care nu erau foarte mulți competitori locali. “În 2015 am plantat primul hectar. Am găsit nișa aceasta de fructe de pădure văzând că nu există plantații mari în România. Singurele plantații mari erau ale companiilor străine, dar nu pentru piața din România. Până acum doar se exporta din România.”, explică Burtea.

De la ASE la agricultură

“Vin din zona economică, am terminat ASE. Am copilărit la țară, știam ce înseamnă agricultura din văzut, puțin din făcut. Am văzut potențialul în primul rând. Am identificat un domeniu unde nu exista concurență locală, vrem să facem un brand puternic și am început timid să vedem dacă merge.”, explică Ionel începutul său în acest domeniu.

“Am început pentru a satisface cererea din piața națională, ulterior ne-am gândit și la export. Am început în 2016 prin Carrefour în Târgu Jiu, anul trecut, în 2017 am livrat și în București, iar acum dorim să intrăm în mai multe lanțuri de retail, pentru a satisface cererea de producție proprie din România.”, spune Burtea.

Abund Berry produce vin de mure, dar și produsele în sine. A reușit inclusiv să ajungă în rețelele mari de hipermarket-uri și supermarket-uri.

“Suntem singurii producători din România de vin de mure, el se produce la nivel global în Statele Unite, Chile, Portugalia sau Republica Moldova. E un vin de nișă, un vin demidulce, se consumă ca desert.”, spune Ionel Burtea.

Evoluția de anul acesta va fi și în scopul de a ajuta piața să se dezvolte și să distribuie și produsele altora. “În retail nu a fost o mare problemă. Prețul e dictat de piață, dar seriozitatea noastră trebuie să fie maximă. Nu trebuie să avem probleme cu produsul, dar am început local, nu am avut cantități ca să ne extindem în mai multe magazine. Anul acesta vrem să intrăm și pe piața de colectare, să colectăm de la alți producători mai mici care au probleme cu desfacerea și să facem partea de distribuție. Sunt producători, dar nu sunt organizați, sunt dispersați în diferite zone ale țării și au probleme cu desfacerea. Din cauza cererii mici, pentru că sunt dispersați, se scade prețul. “, spune fondatorul Abund Berry

Forța de muncă e îmbătrânită

Problema pe care a întâlnit-o Ionel Burtea este lipsa forței de muncă tinere. Majoritatea celor care lucrează în agricultură au peste 40 de ani.

“Lipsa de seriozitate este în orice domeniu, nu numai în agricultură. Partea de problematică e însă vârsta în agricultura. Tinerii nu intră în domeniul acesta, fiind un domeniu complicat, investițiile sunt pe măsură și nu sunt oameni tineri. Găsești oameni peste 40 de ani, dar ai nevoie fizic, nu de experiență.”, explică Burtea.

De la mure la miere de albine

Pe lângă Abund Berry, Ionel Burtea e implicat și într-un alt business, numit Melarium. Acesta produce miere pură de albine, fără zaharuri adăugate sau conservanți.

“Având plantațiile de fructe de pădure într-o zonă subcarpatică am avut nevoie și de partea de polenizare. Am început cu stupine proprii și am colectat și de la alți apicultori de încredere. E o piață plină de produse cu o calitate îndoielnică, cu un preț absurd de mic și-ți dai seama că nu e miere. Încercăm să avem miere pură, 100% natural. Partea de client educat este în creștere, dar e o creștere mică. Tot prețul dictează.”, explică Burtea piața de miere de albine din România.

Prețul corect pentru un kilogram de miere de albine, spune Ionel Burtea, ar fi de aproximativ 10 euro pe kilogram, la care ar trebui să se adauge și costurile de ambalare, transport, distribuție și marketing. Anual, Melarium poate produce momentan doar 2-3 tone de miere de albine, din sortimente de zmeură, fructe de pădure, tei și salcâm.

Evoluție și accesare de fonduri

Abund Berry se va dezvolta în perioada următoare și cu ajutorul fondurilor naționale și, speră Ionel, cu cel al fondurilor europene.

A depus un proiect pe fonduri europene pentru o linie de ambalare fructe de pădure și urmează să primească răspuns. În schimb, a fost acceptat pentru Start-Up Nation, pentru o linie de dulceață, o seră de căpșuni și una de procesare de fructe de pădure.

Despre Start-Up Nation spune că antreprenorii ar trebui să știe că însemană 10% din birocrația unui proiect pe fonduri europene, iar dosarul e mult mai relaxat.

Dacă în 2017 nu a avut profit, datorită (ați citit bine, nu “din cauză) investițiilor în dezvoltarea brandului, în 2018 vrea să ajungă la o cifră de afaceri de 500.000 de euro cu ajutorul distribuției de fructe de pădure produse de alții de pe piață.

Sursa: start-up.ro, Vlad Andriescu