Cât de pregătiți suntem pentru a primi străinii în restaurantele noastre și cum s-au schimbat obiceiurile în industria ospitalității? Am discutat cu Florin Maxim, Managing Director al Smite Group, despre perspectivele industriei.
“Industria ospitalității e un sector în creștere. Odată cu turismul se dezvoltă toate. Anul acesta avem un boom al turismului urban. Noi mergem pe trenduri mai vechi, însă lucrurile se dezvoltă spre bine, odată cu puterea de cumpărare și odată cu dezvoltarea țării, în general.”, a spus Florin Maxim la emisiunea “Ziua Zero”.
Industria ospitalității – plusuri și minusuri
România, spune Florin Maxim, e deschisă în zona gastronomiei, tocmai pentru că avem gusturi mai rezvoltate și trăim într-o zonă de conjunctură a unor curente culinare mari.
“Suntem mult mai deschiși decât alte popoare în a încerca lucruri noi, iar bucătăria românească e un mix.”, spune Maxim.
“Minusuri? Ne-am apucat de treabă cam târziu, dar e bine că ne-am apucat. Nu avem spațiu legislativ încă pus foarte bine la punct, ca să exploatăm business toate sectoarele, toate ariile pe care le-am putea pune pe masa turiștilor și cetățenilor pentru a experimenta lucruri”, crede Florin Maxim.
Despre ce legislație ar fi vorba? “Avem nevoie de o lege a turismului, de o lege a bacșișului. Încă nu e foarte clar turismul gastronomic în mici gospodării, cel de la țară. Cum fac să cumpăr de la tanti Ileana un litru de lapte și să-l dau unei familii de turiști care vine la mine? Cele clare nu sunt cunoscute de toată lumea.”, spune CEO-ul Smite Group.
Cum arată piața din România?
Smite Group e format din agenția de publicitate Smite și din Hospitality Culture Institute, platforma video Pe Plus și agenția de videomarketing VM400 i2″. Cel de-al doilea, care se ocupă de zona de restaurante și mâncare, a realizat și primul studiu pentru această piață, care are niște concluzii interesante.
“Oamenii încep să iasă afară mult. În continuare suntem atrași, e și normal, de bucătăria românească, care suferă foarte multe influențe. Foarte mulți oameni, 50%, comandă la delivery pentru acasă sau pentru birou.”, spune Maxim. De altfel, a fost primul studiu care a cuprins și zona de livrări de mâncare, foarte populară printre români.
În plus, spune Maxim, se dezvoltă cantinele, dar și raioanele de gastronomie din supermarket-uri, iar retailerii sunt din ce în ce mai interesați să vândă mâncare deja gătită în afara spațiului magazinului.
Citiți în următorul articol realizat după interviul cu Florin Maxim despre zona industriei de publicitate acoperită de Smite și despre dezvoltarea pe zona de video pe care dorește să o realizeze.
Portretul robot al clientului român
Cum arată clientul român? Florin Maxim îi face o descriere detaliată, bazată pe studiul Hospitality Culture Institute.
Clientul român e un animal social, cu telefonul în mână, Facebook updatat acum cinci minute, are cont de Instagram, familist sau vrea să-și facă o familie, pleacă la prietenii de la serviciu și se opresc la o bere în oraș pe undeva.
Îi place să stea la masă undeva între o oră și două ore.
Are un salariu peste 2.500 de lei, se îmbracă binișor, își face o vacanță pe an în străinătate și una acasă. Iar Paștele și-l face acasă.
Cheltuim mai mult pentru că avem mai mult. Salariul mediu crește, banii din buzunarul oamenilor sunt mai mulți. Asta se duce către zona de consum.
Oamenii nu-și mai iau promoții, nu mai aderă, ci vor să comande a la carte din meniu. Au o disponibilitate de a cheltui mai mare.
Un aspect remarcat de Florin e faptul că zona de street food se dezvoltă foarte tare, fiind o zonă de interes pentru marile prașe.
“Street food-ul se dezvoltă foarte mult și e expresia creativității culinare a unui popor. Noi suntem extraordinar de creativi. În plus, băncile au început să acorde credite pe zona aceasta de investiții”, spune Florin Maxim.
Investiții în industria ospitalități
Prin Hospitality Culture Institute, Florin Maxim și partenerii săi, vor să facă inclusiv investiții în industria ospitalității. Nu neapărat ei personal, ci să faciliteze venirea unor investitori care să vadă perspectivele pieței.
“Unul dintre ele este un hub pe care vrem să-l punem pe picioare. Industria de horeca are nevoie de dezvoltare. Ca să dezvolți un sector, ai nevoie de o infuzie de capital, ca în IT.”, spune Florin Maxim.
“Foarte multe, m-aș feri să dau un procent, dar sunt sigur că peste jumătate din business-urile din industria ospitalității sunt de vânzare. Cumpărătorii nu sunt reprezentați decât de investitori strategici. Cei care vor fie să extindă ceea ce au, fie vor să facă o investiție într-o chestie conexă. Investiția nu poate să fie foarte mare, iar ea nu duce la dezvoltare, ci la o coagulare. E nevoie de bani. Ca un business de horeca să vândă unui investitor trebuie să demonstreze foarte multe lucruri, pe care antreprenorii din industria noastră a ospitalității din păcate nu prea o știu, pentru că s-au concentrat foarte mult pe partea operațională și mai puțin pe partea de business.”, explică Maxim.
El consideră că, de multe ori, antreprenorii din industria ospitalității uită de zona antreprenorială și se concentrează pe produs. “Vrem să le arătăm investitorilor cât de sexy este această industrie. Să le arătăm cum pot să creeze grupuri în Horeca. Creșterea e de două cifre de la an la an”
“Vrem să strângem în intenție de cumpărare 150 de milioane de euro pe care să-i ajutăm să-i arunce în piață.”
Citiți în următorul articol realizat după interviul cu Florin Maxim despre zona industriei de publicitate acoperită de Smite și despre dezvoltarea pe zona de video pe care dorește să o realizeze.
Sursa: start-up.ro, Vlad Andriescu